لابراتوار برادران تاجیک

لامینت گلاس سرامیک ، میلینگ سنتر ، ساخت زیرکونیا

لابراتوار برادران تاجیک

لامینت گلاس سرامیک ، میلینگ سنتر ، ساخت زیرکونیا

لامینت گلاس سرامیک ، میلینگ سنتر ، ساخت زیرکونیا
Tel:02177905557
Mob:09128201109

  • ۰
  • ۰

لمینت دندان ( لمینت  های سرامیکی که با نام ونیر سرامیکی نیز شناخته می شوند) پوسته ی نازکی است که بر اساس نیاز هر شخص طراحی شده و در ساخت آن ها از مواد رنگ دندان استفاده می شود. این پوسته ها روی سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و رنگ، شکل، اندازه و طول دندان را تغییر می دهند و ظاهری زیبا را برای دندان هایتان به ارمغان می آورند.

ما در این مقاله قصد داریم که لمینیت و انواع آن و اینکه آیا لمینیت علاوه بر زیبایی به دندان ها آسیب می رساند را شرح دهیم؟

لمینت های سرامیکی(پرسلینی) از ترکیب چند لایه ی نازک سرامیکی تشکیل شده اند که جایگزین مینای دندان طبیعی و لایه ای چسبناک می شوند.

مطالب مرتبط: کامپوزیت چیست و چه تفاوتی با لمینیت دارد؟

برخلاف تصور عامه براى ساخت لمینیت هاى سرامیکى همیشه نیاز به تراش دندان نیست ودر صورت انتخاب صحیح روش درمانى توسط دندانپزشک متخصص تنها آماده سازى مختصرى جهت نشستن لمینیت ها بدون هیچ آسیبى به بافت طبیعى دندان امکان پذیر است.

از آنجایی که عملکرد درست لمینت نیز در کنار جنبه ی زیبایی آن حائز اهمیت است، پیوست صحیح و محکم دندان طبیعی و لمینت سرامیکی ضروری است. میان دندان طبیعی و لمینت از رزین حساس به نور استفاده می شود تا پس از نصب لمینت بتوان با تاباندن اشعه ای خاص آن را محکم کرد.

لمینیت به دندان طبیعی آسیبی نمی رساند زیرا دندانپزشک قبل از شروع روند لمینت گذاری، عکس کلی از فک و دهان را برایتان تجویز می کند و دندان هایتان را به طور کامل آزمایش می کند تا از سالم بودن و مناسب بودن دندان برای نصب لمینت اطمینان حاصل کند.

 اگر پزشکتان تشخیص دهد که لمینت برای شما گزینه مناسبی نیست می توانید از دیگر گزینه ها مثل ونیر کامپوزیت، باندینگ، ارتودنسی، سفید کردن و یا فقط تراشیدن دندان ها استفاده کنید.

 

مزیت لمینیت

از آنجایی که لمینت برای هر فرد به طور مجزا و شبیه دندان وی ساخته می شود پس تشخیص تفاوت لمینت و دندان طبیعی تقریبا غیر ممکن است. برخلاف دندان های طبیعی، لمینت ها به دلیل اینکه از موادی با تکنولوژی بالا ساخته شده اند در مقابل لکه های چای و قهوه و دود سیگار مقاوم هستند.لمینت ها می توانند تیره ترین دندان ها را که حتی در برابر دیگر فرآیند های سفید سازی مقاومت کرده اند، بسیار سفید کنند. حتی ممکن است برای مشکلاتی مثل دندان های کج روی هم رفته و فواصل کم دندان ها لمینت پیشنهاد شود.

معایب لمینیت

ساخت لمینت های سرامیکی درآزمایشگاه زمان بر است و حداقل یک هفته روند لمینت گذاری را به تاخیر می اندازد.در صورتی که لمینت ها به درستی نصب شده باشند و عوامل تخریب کننده ی دندان نیز محدود یا از بین رفته باشند، بیمار باید بتواند از لمینت مانند دندان طبیعی اش استفاده کند. با وجود استحکام بالای آنها، ممکن است گاهی شکننده باشند.همانطور که باید از فشار های شدید به دندان طبیعی خودداری کرد، لمینت ها نیز نباید تحت فشار قرار بگیرند. مثلا از خوردن ناخن ها، جویدن یخ یا باز کردن شیشه های نوشیدنی با لمینت هایتان خودداری کنید.

مراحل جاگذاری لمینیت

ساخت لمینت دندان چند مرحله است

مرحله اول طی جلسه‌ای آماده‌سازی‌های لازم برروی دندان‌های مورد نظر بادقت و ظرافت در حد چند دهم میلیمتر بر روی دندان‌ها صورت می‌گیرد

. مرحله دوم در همین جلسه شامل قالب‌گیری از دندانهای هردو فک می‌باشد (حتی در صورت انجام لمینت برای دندانهای فقط یک فک) سپس ادامهٔ کار به جلسهٔ بعد که معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد موکول می‌شود. در این بین قالب‌ها به لابراتوار دندانپزشکی ارسال شده و در لابراتوار لمینیت‌ها به شکل پوسته‌های نازک سرامیکی ساخته شده و در کوره پخته می‌شوند یا بر روی بلوک‌های سرامیکی تراشیده می‌شوند تا لمینیت‌های سرامیکی با شفافیت و براقی ونهایت زیبایی وتشابه با بافت مینای دندانی تهیه شوند. درجلسهٔ دوم ملاقات، لمینیت‌ها بر روی دندان‌ها قرار گرفته و توسط سمانهای رزینی به سطح دندان با اتصال بسیار قوی چسبانده می‌شوند. به طوری که در صورت اجرای صحیح تمام مراحل لمینیت‌ها کاملاً با دندان یکپارچه شده و هیچ درز و نا همواری وجود نخواهد داشت و می‌توان مانند دندانهای معمولی برای تمیز کردنشان از نخ دندان استفاده کرد.

نگهداری و مراقبت از لمینیت

نگهداری از لمینت دندان بسیار آسان است و مانند دندان طبیعی باید مرتب مسواک شده و از نخ دندان برای تمیز نگه داشتن آنها استفاده شود. دندانپزشک معمولاً استفاده از خمیر دندانی را به شما توصیه می کند که حاوی فلوراید باشد و مانع از ساییدگی دندان ها شود. یک هفته پس از نصب لمینت ها باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وی عملکرد لمینت ها و واکنش دهان به وجود لمینت ها را بررسی کند. حتی اگر با لمینت ها مشکلی ندارید باید برای اطمینان از سلامت دهان و دندان خود پس از یک هفته به پزشکتان مراجعه کنید. در صورتی که عاداتی مانند دندان قروچه یا سایش دندان دارید، دندان پزشکتان ممکن است به شما محافظ دندانی بدهد تا در هنگام خواب با گاز گرفتن محافظ، آسیبی به لمینت های خود وارد نکنید. همچنین باید برای رسیدگی های بیشتر به طور مداوم به پزشکتان مراجعه کنید زیرا لمینت های سرامیکی باید با خمیری ویژه که خاصیت ضد سایشی دارد، صیقل داده شوند. همچنین دندانپزشک تان باید دندان هایتان را در فواصل زمانی کوتاه بررسی کند تا به محض یافتن کوچکترین نشانه ی خرابی در لمینت ها به آن رسیدگی کند .

تفاوت لمینیت با کامپوزیت

لمینیت سرامیکی پس از تراش دندان و قالبگیری توسط لابراتوار ساخته می شود و در کلینیک توسط دندانپزشک چسبانده میشود. پروسه درمان آن حدود دو الی سه هفته زمان میبرد. در جلسه اول پس از معاینه در صورتیکه لمینیت سرامیکی برای شخص مورد نظر قابل انجام باشد، قالب اولیه از دندانها تهیه شده به لابراتوار ارسال میشود. در لابراتوار تغییرات بر اساس نقطه نظرهای بیان شده توسط دندانپزشک(که در تبادل نظر با مراجع بدست آمده) روی کست(قالب) اعمال و به مطب دندانپزشکی ارسال میشود. در جلسه دوم پس از بررسی و تایید نمونه ارسال شده از لابراتوار، تراش، قالبگیری و ساخت پروتز موقت آغاز میشود که میتواند سه الی چهار ساعت به طول انجامد. در جلسه سوم حدود دو هفته بعد لمینیتهای سرامیکی از لابراتوار ارسال میشود. پس از امتحان آنها در دهان و تایید آنها توسط دندانپزشک وبیمار ، پروسه چسباندن آغاز میشود که خود زمانبر است و ممکن است دو الی سه ساعت به طول انجامد.

ونیر کامپوزیت توسط دندانپزشک در همان جلسه(حدود پنج ساعت برای هر فک) فرم داده می شود و نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد. درمانهای کامپوزیت درمانهای قابل برگشتتری هستند زیرا نیاز به تراش دندان (در صورت انتخاب صحیح کیس) وجود ندارد. در صورتیکه به صورت صحیح و تخصصی کار شوند به هیچ وجه باعث التهاب لثه یا بدبویی دهان نمیشوند. کامپوزیتها در صورتیکه از ماده ای با کیفیت خوب ساخته شوند و به خوبی و با دقت پالیش شوند (در زمان ساخت)، دچار تغییر رنگ نمیشوند یا تغییر رنگ آنها در طول سالیان، اندک است.

telamina

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی