لابراتوار برادران تاجیک

لامینت گلاس سرامیک ، میلینگ سنتر ، ساخت زیرکونیا

لابراتوار برادران تاجیک

لامینت گلاس سرامیک ، میلینگ سنتر ، ساخت زیرکونیا

لامینت گلاس سرامیک ، میلینگ سنتر ، ساخت زیرکونیا
Tel:02177905557
Mob:09128201109

  • ۰
  • ۰

نخ دندان یک نخ چندرشته ای از جنس نایلون یا گاهی تک رشته ای از جنس تفلون است که برای برداشتن پلاک دندانی و خارج کردن مواد غذایی باقی مانده در سطوح مجاور دندان ها (فاصله بین دندان ها) بکار می رود.

نحوه استفاده از نخ دندان

از یک نخ دندان مناسب که در داروخانه ها به وفور یافت می شود، یک تکه به اندازه تقریبی 20 الی 25 سانتی متر بریده می شود. به طوری که بعد از گره زدن دو سر نخ دندان حلقه ای تشکیل شود که این حلقه نخ به درستی در بین انگشتان دو دست قرار گیرد و تسلط کافی به نخ دندان باشد. روش دیگر پیچاندن نخ به دور دو انگشت میانه و گرفتن آن با انگشت های سبابه و شست است. حلقه نخ دندان را لای انگشتان به صورتی گرفته که انگشتان شست و اشاره آزاد باشد. بزرگ و کوچک بودن بیش از حد حلقه ، تسلط را به نخ دندان کمتر می کند از این رو بعد از مدتی طول نخ دندانی که باید بریده شود و مناسب اندازه انگشتان باشد به دست خواهد آمد.        قرارگیری انگشتان باید به صورتی باشد که فاصله دو انگشت دست بین ۵/۱ الی ۲ سانتیمتر باشد که بهترین موقعیت تسلط بر نخ دندان است و این فاصله را با افزایش یا کاهش قطر حلقه نخ دندانی که ایجاد شده می‌توان به‌دست آید.

نکته در استفاده از نخ دندان این است که بعد از تمیز کردن یک ناحیه به ازای هر دندان که تمیز می‌شود یک انگشت نخ دندان را در بین انگشتان چرخانده می‌شود تا همیشه یک ناحیه تمیز از نخ دندان در بین دو انگشتان قرار گیرد. حلقه بودن نخ دندان این مزایا را دارد که از کل طول نخ استفاده می‌شود حتی نزدیکی‌های محل گره زدن نخ. در صورت چرخش مداوم نخ از انتقال مواد عفونی موجود در بین یک دندان به نواحی مجاور جلوگیری خواهد کرد.

 بیشتر بخوانید : روش های صحیح مسواک زدن 

چند نکته در استفاده از نخ دندان

  1. نخ دندان را از یک طرف دیواره دندان وارد کرده و موقع خارج کردن از دیواره مقابل خارج می شود یعنی نخ دندان یک حلقه کامل لای دو دندان مجاور می زند.
  2. نخ دندان حتماً به لثه مجاور دو دندان کشیده شود تا خوب تمیز شود. در اوایل شاید از لثه خون بیاید، ولی پس از مدتی که لثه خوب تمیز شد خون ریزی کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت ادامه خون ریزی حتماً به دندانپزشک مراجعه شود. احتمالاً دندانها به جرم گیری نیاز خواهند داشت.
  3. در صورتی که استفاده از نخ دندان همراه با رشته رشته شدن نخ باشد یا منجر به پاره شدن نخ دندان گردد ممکن است چند علت داشته باشد: اول پوسیدگی بین دو دندان، دوم وجود جرم در آن ناحیه. البته پرکردگی نامناسب هم باعث پاره شدن نخ دندان خواهد بود که در هر سه صورت باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام نمائید.
  4. بهترین موقع استفاده از نخ دندان در بین مسواک زدن خواهد بود به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کرده و خمیر دندان به خوبی کف کرده،مسواک زدن را موقتاً کنار گذاشته و نخ دندان را به دست گرفته و پس از استفاده از نخ دندان دوباره مسواک زدن را ادامه دهید.

و مهم ترین نکته این است که دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

 

گیره نخ دندان

برای سادگی استفاده از نخ دندان گیره های کوچکی در سبک های مختلف ابداع شده اند که می توانند نخ دندان را نگه داشته و نخ دندان را ساده تر کنند. از مزایا استفاده از این گیره ها باید به افزایش سرعت نخ دندان کشیدن و ساده تر کردن اینکار است . و از معایب این گیره ها این است که استفاده از سطح کوچکی از نخ دندان برای تمام دندان ها است.

چرا استفاده از نخ دندان مهم است؟

مزایای استفاده از نخ دندان از همان روز اول استفاده آغاز می شود و امتیازات بسیاری برای لثه و دندان ها در بردارد، پس هرچه زودتر آغاز شود بهتر است. با استفاده از نخ دندان ، لثه و دندان ها تمیزتر می شوند، زیرا نخ دندان قسمت هایی از دهان را که با مسواک قابل دسترسی نیست تمیز می کند. حتی اگر در آغاز استفاده احساس ناخوشایندی داشته باشید به این کار ادامه دهید زیرا به زودی تفاوت را احساس خواهید کرد. استفاده از نخ دندان را بخشی از عادات روزمره خود قرار دهید.

طریقه استفاده از نخ دندان

  1. آماده کردن: حدود 50 سانتی متر از نخ دندان را جدا کرده و آن را دور انگشتان میانی خود بپیچید، 5سانتی متر آن را بین انگشتان خود باقی بگذارید.
  2. طرز قرار دادن و استفاده: با انگشتان شست و اشاره، نخ دندان را به حالت کشیده و به آرامی بین دندان هایتان به طرف پایین حرکت دهید. دقت کنید که نخ دندان به طور ناگهانی به لثه هایتان اصابت نکند.
  3. تمیز کردن: نخ دندان را به شکل حرف C دور هر دندان بپیچید، سپس آن را به آرامی در کنار هر دندان و زیر خط لثه به بالا و پائین حرکت دهید. برای هر دندان قسمت جدیدی از نخ دندان را استفاده کنید.
  4. مراقبت ویژه: برای تمیز کردن دندان ها از یک برنامه پیروی کنید.  از دندانپزشک برای مشخص کردن بخش هایی از دهان که نیاز به مراقبت بیشتری دارند راهنمایی بخواهید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی